Nr hasła |
Hasło programowe |
Zakres treści programowych |
Szczegółowe cele operacyjne |
Metody osiągania celów |
1. |
Poznajemy się wzajemnie |
- Poznanie imion kolegów i koleżanek
- Ośmielanie dzieci do występów przed szerszym audytorium
- Wprowadzanie pojęć: grupa, zasady, reguły
|
Dzieci:
- głośno i bez skrępowania przedstawiają się
- słuchają uważnie współ rówieśników
- nawiązują kontakt z innymi
- przestrzegają zasad, reguł, zabaw prowadzonych w grupie
|
Gry i zabawy interakcyjne wg W. Vopel cz. I Np. „Ruch we dwoje”, „Złap swoje imię”,”Miejsce po mojej prawej stronie”, „Puszczanie oczka”, „Lis i zając” itp. |
2. |
Nasze ulubione zajęcia i zabawy |
- Poznanie zainteresowań rówieśników
- Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej w grach i zabawach
|
- opowiadając o swoich pasjach zainteresowaniach i hobby nauczą się podporządkowywać regułom i normom oraz poleceniom wydawanym przez nauczyciela
- uświadamiają sobie, iż w zespole można się świetnie bawić, czuć się bezpieczniej, łatwiej pokonywać trudności
|
- Pogadanki w kręgu – moje pasje-
- Pantomima – „Co lubię robić”
- Gry i zabawy interakcyjne
„Jestem – potrafię – mam” „Odgadywanie życzeń” „Cztery kąty”
- Zabawy ruchowe ze śpiewem „Rolnik”, „Mało nas”
|
3. |
Używamy magicznych słów – proszę, dziękuje, przepraszam itd. . |
- poznanie „recepty” na kulturalne zachowanie
- minimalizowanie stanów napięcia w grupie
|
- będą umiały użyć właściwych zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach „przepraszam”
- będą potrafiły przełamywać złość, nawiązywać kontakty z grupą po wybuchu złości
|
- Gry i zabawy interakcyjne „Kto ile mówi”, Proszę – dziękuje, przepraszam
- Historyjki obrazkowe – „Co trzeba powiedzieć”
- Zabawy sytuacyjne
|
4. |
Co czuję ? |
- rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i czyichś
- interpretowanie w kategoriach uczuć i motywów
|
- nazywają uczucia , które kierują nimi w określonych stanach emocjonalnych |
- Obrazki z postaciami bohaterów dziecięcych bajek w wyraźnie emocjonujących sytuacjach
- Karta pracy „Kostka uczuć” „Co ta twarz wyraża”
- Gry i zabawy interakcyjne „Jestem kimś innym” „Co czuję – gdy…” Mowa ciała”
|
5. |
Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe |
- uczenie odpowiedzialności za słowa i czyny
- przeciwdziałanie symptomom zachowań agresywnych
|
- wiedzą, że słowami i czynami można zrazić do siebie kolegów
- będą umiały w określonych sytuacjach zapanować nad swoimi emocjami
- poznają nowe możliwości wyrażenia swoich uczuć
|
- Karty pracy „Co się stało – rysunki sytuacyjne
- Zabawy interakcyjne „Kiedy jestem wściekły” , „Denerwuje mnie u ciebie”
- Zajęcia plastyczne -Malowanie uczuć” – zmieniamy uczucia negatywne na pozytywne np. z agresji – przyjaźń, wściekłości – spokój - „Symbole agresji”
- Swobodne i kierowane rozmowy na temat przeżywanych stanów emocjonalnych
- Tworzenie zbioru „Tekstów uczuć” za pomocą wyrazów określających dany stan uczuciowy np. „teksty złości”, „teksty dobroci” , życzliwości .
|
6. |
Złość, agresja -dobrze czy źle |
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania przyczyn złości i agresji
- minimalizowanie stanów napięcia w grupie
- uświadamianie dzieciom konsekwencji zachowań agresywnych
|
- będą umiały określić jak się czują w grupie, wskazać sytuację, w której czują się lepiej i pewniej
- nauczą się pokonywać przeszkody bez używania przemocy, za pomocą pomysłowości
- poznają konsekwencje nie zażegnanych kłótni
|
- Zabawy interakcyjne
„Zróbcie miejsce nadchodzę” „Wszyscy słuchają mojej komendy” „Kto tutaj rządzi” „To miejsce należy do mnie” „Wymówki”
- Karty pracy – tworzenie listy „Alfabet złości” - wykres kołowy „To mnie najbardziej denerwuje”
- Swobodne i kierowane rozmowy na temat indywidualnych przyczyn, wybuchu złości. Zdenerwowania itp.
|
7. |
Uczymy się żyć w przyjaźni |
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
- kształtowanie nawyków zgodnego i kompromisowego zachowania się
- rozwój postawy solidarności w grupie
|
- poznają sposoby przezwyciężania zatargów
- będą umiały rozpoznać źródło konfliktu
- nauczą się pokojowo rozwiązywać konflikty bez stosowania agresji
- nauczą się akceptować decyzję innych (nie tylko swoją)
|
- Opowiadanie nauczyciela „O dziecku, które pokonało złość”, do którego zakończenie wymyślają dzieci”
- Zabawy sytuacyjne
„Pobawmy się w złość” „Minione kłótnie”
- Zabawy prowadzone metodą „giełda pomysłów”
- Wykonanie gazetki „Hasła przyjaźni”
|
8. |
Być lepszym |
- kształtowanie umiejętności wykazywania zrozumienia dla innych
- tworzenie pozytywnych kontaktów społecznych w grupie
|
- będą potrafiły zrezygnować ze swojego punktu widzenia i przejmować inne stanowiska
- nauczą się lepiej rozumieć siebie nawzajem
- te, które popadają w częste konflikty, zbliżą się do siebie
|
- Zabawy interakcyjne „Ręka nie musi bić” , „Innymi oczami” , „Odgadywanie życzeń”
- Pogadanki na temat życia codziennego, filmów dla dzieci
|
9. |
Jaki jestem ? |
- kształtowanie umiejętności budowania poczucia własnej wartości i silnej osobowości
- dowartościowanie dzieci o niskiej samoocenie
- kształtowanie umiejętności asertywnych
|
- nauczą się dostrzegać w sobie pozytywne cechy, własną wartość
- będą zwracały uwagę na fakt, iż każdy człowiek posiada pozytywne i negatywne cechy; zrozumieją, że nie ma ideałów
- nauczą się pozytywnego spojrzenia na siebie i na innych
|
- Zajęcia plastyczne „Rysunek postaci lub profilu”(rzucanie cienia)
- Notatnik wykonany przez dzieci „Kim jestem”
- Zabawy interakcyjne
„Jestem – potrafię – mam” „Taki sam i inny” „Moje dobre strony” „Dwie strony medalu”
- Rozmowy kierowane na temat „Jestem dumny z tego, że …”
|
10 |
Okazywanie uczuć w rodzinie |
- kształtowanie umiejętności komunikacji wewnątrzrodzinnej werbalnej i poza werbalnej
- sposoby okazywania uczuć miłości i szacunku członkom rodziny
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów w rodzinie (podział obowiązków domowych)
|
- nauczą się komunikować swoje potrzeby i uczucia w sposób werbalny i poza werbalny (gestem i mimiką)
- będą wiedziały że od otwartości i szczerości rozmowy będzie zależała przyjaźń i uczucie w rodzinie
- będą odnosić się z miłością i szacunkiem do wszystkich członków rodziny
- będą czynnie uczestniczyły w wypełnianiu obowiązków domowych (wynoszenie śmieci, sprzątanie, wyprowadzanie psa)
|
- Scenki sytuacyjne pantomimiczne
- Gry i zabawy interakcyjne
„Przeciętna rodzina” „Obrazki z dzieciństwa” „List do mamy i taty” „Rozmowa rodziców” „Matka i córka” „Ojciec i syn” „Tato jesteś świetny” „Niespodzianka” „Składamy sobie życzenia” „Kto ci pomoże” |